Nutritie in sarcina si alaptare

21 august 2014
Mihaela Drilea
niciun comentariu

1. Proteinele sunt substante care se afla in numeroase alimente de origine animala si vegetala: carne, peste, oua, lactate si leguminoase. Ele sunt indispensabile organismului si nu ingrasa.

2. Glucidele sau hidratii de carbon sunt substante care sunt transformate in glucoza. Se gasesc in alimente care, la origine, contin fie zahar (fructe, miere), fie amidon (faina, cereale, fainoase). Absorbtia glucidelor se face pe stomacul gol, la un interval de timp egal cu ingerarea lor. Sunt clasificate in functie de puterea lor glicemica, masurata prin indicele glicemic. Se poate face, de asemenea, diferenta intre “glucidele bune”, cu indice scazut, si ,,glucidele rele”, cu indice glicemic ridicat.

3. Lipidele sunt substante a caror origine poate fi atat animala, cat si vegetala. Acestea sunt grasimi (carne, mezeluri, peste, unt, ulei, branzeturi). Unele dintre ele pot mari colesterolul (carne, lactate), altele, dimpotriva, contribuie la scaderea lui (uleiul de masline etc.).

4. Fibrele alimentare (celuloza): in aceasta categorie intra toate legumele verzi (salate, andive, praz, spanac, fasole verde), dar si unele legume uscate, fructele si cerealele in stare bruta, care contin fibre in mare cantitate. Trebuie sa fie consumate frecvent, deoarece insuficienta lor duce la carente grave.

5. Nu exista alimente pe care o mama trebuie sa le evite pt ca alapteaza!

6. Recomandarea universal valabila este sa mananci ce iti place, cand iti place, dar fara sa faci excese si sa evite daca observa reactii la copil respectivele alimente. Dieta mamei nu influenteaza calitatea laptelui.

7. Dar o dieta saraca afecteaza mama mai degraba decat copilul, pt ca organismal femeii este construit in asa fel incat sa produca lapte si pe timp de seceta sau foamete!

8. NU EXISTA LISTA ALIMENTELOR INTERZISE IN ALAPTARE! Mamele care alapteaza pot manca ce anume vor ele, deoarece copii sunt unici , si fiecare poate fi sensibil la alt aliment.

9. Substantele nutritive asigura cresterea fatului si se depun ca reserve pt lactatie, dieta in sarcina trebuie sa fie echilibrata, hiperproteica, hipercalorica(2200 calorii), bogata in vitamin si minerale, deoarece 2-4 kg se depun pt asigurarea alaptarii. In alaptare se pierde mare parte din greutatea castigata in sarcina, in mod normal cam ½ kg / sapt., dar nu mai mult de 3 kg/sapt.

10. Recomandari nutritionale generale: dieta echilibrata si sanatoasa pe baza piramidei nutritionale, dar respectand masurile de igiena pt a evita infectiile cu listeria si salmonella. putem imbogati dieta cu alimente care contin fier (carne rosie, ficat, galbenus de oua, legume, nuci, prune)si cu alimente care contin acid folic pt a preveni defectele de tub neuronal la fat (ficat, legume cu Frunze verzi, drojdie).

11. In timpul alaptarii nu trebuie sa avem o dieta speciala, pt ca este un fenomen fiziologic care se petrece la o femeie sanatoasa, trebuie doar sa fie hipercalorica (2500-2700 calorii). cand alaptam este bine sa mancam variat, bogat in proteine, branzeturi, legume, fructe, fainoase, dar sa evitam grasimile si dulciurile. De obicei trebuie sa-ti asculti corpul, adica sa mananci atunci cand iti este foame si ceea ce poftesti, asta de fapt te ajuta sa obtii toate caloriile de care ai nevoie in alaptare. Cand alaptam exclusiv un bebelus senzatia de foame apare mai tot timpul, asa ca asculta-ti corpul, sa numeri caloriile este rareori necesar, daca nu ai probleme cu mentinerea unei greutati normale, sanatoase. Nu exista alimente care sa fie interzise sau care sa dauneze copilului, exista posibilitatea ca nou-nascutul sa faca colici la anumite alimente consumate si pe acelea sa le evite.

12. Mamele care au alergii trebuie sa evite consumul de alimente alergizante( capsune, peste, oua,proteina din laptele de vaca, nuci, ciocolata)! Sa consume lichide suficiente 2-3 litrii/zi (lichidele nu vin numai din consumul de apa, corpul poate extrage lichide din mai multe surse : legume, fructe, supa, sucuri de legume/fructe, lapte, ceai, sau alte bauturi) sau cat ii este sete este suficient pentru a se mentine hidratata (mamele care au sanii angorjati si incearca se reduca consumul de lichide in speranta ca se va diminua lactatia sau mamele care incearca sa intarce copii, ar trebui sa stie ca dupa multe studii si cercetari s-a demonstrate ca reducerea lichidelor nu reduce lactatia), sa evite consumul de alcool (concentratia din lapte este egala cu concentratia din sange) si fumatul, sa reduca consumul de cafea (scade cantitatea de lapte), sa evite curele de slabile sau capsulele care slabesc, sa faca exercitii fizice moderate, cele intense schimba gustul laptelui datorita acumularii de acid lactic, iar bebelusul poate refuza sanul.

13. Daca bebelusul este balonat, asta nu inseamna ca este neaparat din cauza ca ai mancat broccoli, varza, conopida, sau fasole, mazare……asta se poate intampla la fel de bine si de alte alimente. Laptele se formeaza din ceea ce trece in sangele mamei, asa ca nu este posibil ca aceste gaze sa treaca in sange si in lapte si sa-l faca pe bebelus balonat.

14. Ce sa eviti si de ce:

  • Margarina – Grasime vegetala modificata genetic, foarte nociva pentru organism;
  • Pateul de ficat – Continut foarte mare de sare si de „E-uri” care impiedica absorbtia vitaminelor si a mineralelor;
  • Mezelurile – Sunt alimente inalt procesate. Contin o cantitate mare de sare, grasimi animale (colesterol) si „E-uri” foarte nocive pentru organism (acid eritorbic, nitrit de sodiu, etc.);
  • Cerealele - Cele mai multe cereale pentru micul dejun, inclusiv muesli, sunt bogate in zahar si grasimi. Cerealele sanatoase sunt cele integrale, de exemplu, graul (comun, dur sau spelta), orezul brun, fulgii de ovaz, fulgii de orz, meiul, hrisca, quinoa;
  • Taitei instant – Continut mare de sare si grasimi, indice glicemic ridicat, valoare nutritionala neglijabila;
  • Chips-urile, stix-urile, biscuitii sarati – Continut mare de sare, carbohidrati si grasimi „goale”;
  • Supa instant – Continut foarte mare de sare, valoare nutritionala scazuta;
  • Sos cremos pentru paste – Continut foarte mare de grasimi;
  • Sos de soia – Continut extraordinar de mare de sare, in special marcile ieftine;
  • Iaurt aromat – Continut foarte mare de zahar si grasimi, desi este prezentat ca fiind foarte sanatos.

15. Mancarurile cu aciditate crescuta nu afecteaza laptele! Tot mereu sunt intrebata daca se pot consuma citrice in perioda in care alaptam….pai de ce nu ? alimentele acide precum citricele, rosiile, …. Nu pot schimba aciditatea laptelui, la fel ca nici un alt aliment, dar unii bebelusi sunt sensibili la proteinele care trec in laptele matern.

16. Se poate consuma miere cat alaptam? Sigur ca da, mierea nu este o problema pt mama, este interzisa copiilor cu varsta sub 1 an (deoarece flora intestinala a unui bebelus nu poate distruge botulismul, ce se colonizeaza in tractul intestinal)

17. Cot sa tin dieta cat alaptez? Da , dar trebuie sa urmam cateva reguli de baza:

  • Asteapta ca bebelusul sa aibe cel putin 2 luni. In 2 luni organismul are timp sa regleze o productie optima de lapte, care cel mai probabil nu va fi afectata daca aportul caloric nu va fi restrictionat. Alaptand ardem in medie 200-500 calorii/zi, asa ca nu uita ca si fara sa urmezi un regim strict de slabit tot vei slabi.
  • Alapteaza in continuare la cerere – ajuta la pierderea in greutate.
  • Mananca cel putin 1500-1800 calorii/zi, ar fi de preferat la limita superioara. Multe mame au nevoie de mult mai mult de atat, dar totusi studiile ne demonstreaza ca sub acest prag punem rezerva de lapte in pericol.
  • Nu slabiti mai mult de 600-700g /sapt daca nu vreti sa fie afectata productia de lapte.
  • Scadeti caloriile treptat. O scadere brusca poate afecta lactatia.
  • Evitati dietele scurte si agresive si medicamentele pt slabit.

18. Multe femei din tara noastra spun ca abia asteapta sa nu mai alapteze ca sa bea o cafea sau un pahar de vin, sau pur si simplu sa nu mai fie atat de atente la tot ceea ce consuma. Din fericire se poate consuma cafea cu moderatie atunci cand alaptam, ocazional se poate consuma un pahar de vin/bere, poti manca ceea ce iti place si vei produce in continuare un lapte PERFECT pt copilul tau, care are si toate avantajele imunologice.

19. Ce trebuie sa mancam ca sa avem o productie buna de lapte? Foarte simplu : orice, dar cel mai important lucru este sa alaptati de cate ori copilul vostru doreste sa suga. Cu cat alaptati mai des cu atat mai mult lapte veti produce.

20. Dieta mamei vegetariene: o mama vegetariana sau vegana trebuie sa fie atentionata la aportul de vitamin B12, calciu si zinc. Vitamina B12 poate fi procurata nu numai din carne dar si din oua, lapte, branza, peste, produse lactate, pui/gaini( crescute la curte). Daca nu se consuma deloc proteina animal atunci va trebui sa va procurati suplimente cu vitamin B12, sau alimente care sunt fortifiate cu B12. Daca nu consumati deloc produse lactate verificati analizele la calciu si zinc, nu copilul are de suferit in urma deficientei de calciu si zinc (copilul primeste aceste minerale din laptele dvs, chiar daca dieta este deficitara) ci sanatatea dvs.

Niciun comentariu Adauga un comentariu

Lasa un raspuns

Adresa ta de e-mail nu va fi publicata.

Poti folosi aceste etichete HTML si atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Alte articole

Newsletter

Introduceti adresa dumneavoastra de e-mail si va vom tine la curent cu toate informatiile si noutatile adaugate pe site

Evenimente